Friday, April 8, 2016

Puasa FB

He3..org lain dok sibuk puasa bulan Rejab...aku plak sibuk puasa fb ya..yes..ni jihad aku.
So far dah hampir seminggu aku x update fb...jenguk sekali sekala..like itu ini..dah..tutup balik. Byk faktor membuatkan aku nk puasa fb ni..antaranya
1. Nak kurangkan rasa dengki,kurang senang,susah hati,marah dan segala mcm sifat mazmumah yg wujud bila ber fb ni. Aku yakin je ada kalangan kita ni...bila ber fb..terbawa2 dgn apa yg di baca..menganalisis dgn hanya satu dua maklumat,tgk gambar yg gembira2 shj..dan mcm2 lagi.Aku pon x terkecuali dgn rasa2 mcm tu. So..aku nak jauhkan rasa2 mcm ni..caranya..tak payah tgk..tak payah bc..senang..lega..fikiran pon x kusut..org pon x marah.
2.Kurang quality time dgn anak,suami,jiran dan rakan2.Hal ni mmg x dinafikan.All this while..leka dgb fb...aku x perasan Ruqayyah dh bijak bercakap sgt..Aku x perasan Najibah adalah seorg yg sgt kreatif melukis dan suka ekpress feeling dia tru her writing..aku x perasan husband aku tgh berusaha jualkan camera slr dia utk dptkan duit beli remote control dan segala mende alah utk RC aircraft dia...aku x perasan..ada buku2 yg aku x pernah buka kulit utk membacanya.Sumer ni sbb leka sgt dgn fb sblm ni.
3.Bergaduh.Kadang2 x perasan ada org yg suka jd duri dalam daging..pecahbelahkan silaturrahim dgn status kita di fb..pprint skrin dan sbgnya..

Makanya..aku puasa je lah dr fb..lagipun aku ni bukan retis yg fb dia sentiasa jd perhatian.Semoga jihad kecil ni akan bersihkan diri aku dr sifat2 yg x bagus ini.Wallahualam.

No comments:

Post a Comment